Moord op drie hoog

Grijze spinnendoderVandaag zag ik op mijn balkon, drie hoog, een vreemd beest een spin grijpen en meeslepen. Het bleek te gaan om de Grijze Spinnendoder (Pompilus cinereus.) Ze kunnen 15 mm groot worden. Ze sleepte haar verlamde prooi mee in een gaatje tussen de spijl en het beton. Daar zal ze een eitje leggen op de spin waarna de larve van de wesp de spin levend opeet. Het is verwonderlijk dat ik de wesp hier aantrof, omdat deze soort over het algemeen voorkomt in duinen en in zanderige gebieden.  Aangezien we hier altijd een spinnenplaag hebben, zullen de wespenlarven voorlopig genoeg te eten hebben. Stadswandelaar Remko

 

3 Reacties op “Moord op drie hoog

  1. Misschien heeft het wel met elkaar te maken … als er veel voedselaanbod is, waarom zou zo’n wesp dan niet verkassen. Wat dat betreft wijzigt er wel meer in de natuur van heden ten dage.

  2. Mooi in beeld gebracht.Ik had het nog nooit zo gezien

  3. Low-res, maar een waanzinnig mooie foto Remko! Dat had ik best in het echt willen meemaken.. 😉 Groeten, Richard

Plaats jouw reactie hier